Di mana ada sahabat di situ ada kekuatan

Wednesday, 22 July 2009 · 1 comments


Salam mesra buat sahabat2.. alahamdulillah..kurniaan ALLAH kepada diri ana sahabat2 seperjuangan buat ana dapat berdiri dengan kukuh lagi..Nabi ada berpesan " antara golongan yang mendapat naungan arays di hari akhirat, dua orang yang bersahabat, yang bertemu dan berpisah kerana ALLAH". Ketika nabi kita turun dari Isra' Mi'raj, nabi memukul gendang memanggil umatnya, saat berkumpul sekalian kaum, nabi bertanya, kalau di seberang sana ada sepasukan tentera hendak menyerang Mekah, adakah kamu percaya? "ya! kami percaya! kamu Al-Amin( org yg dipercayai) sudah pastilah kami percaya! . Kemudian nabi bertanya lagi dengan menyatakan hajat dikumpulkan sekalian pada hari ini, demi semata-mata meminta kamu mengesakan Allah. Menyaksikan bahawa tiada tuhan melainkan ALLAH, Muhammad pesuruh Allah. Baru sebentar tadi aku diisra'kan ke baitul Maqdis menyaksikan kekuasaan Allah, adakah kamu percaya? maka senyap sunyi la semua orang , dan bermacam kata-kata kesat mencerca nabi, "adakah tujuan ini kamu mengumpulkan kami"?, terdengar suara2 sumbang mengejek nabi. Abu Thalib sudah tiada untuk menyokong, isteri tersayang pula berlalau pergi meninggalkan nabi keseorangan. Nabi tiada lagi orang yang dapat menyokong dan mempercayainya. Nabi merasa sedih. Tatkala tiada seorang yang berani membenarkan nabi, terdengar satu suara " aku percayakan Muhammad!" . Itulah dia saidina Abu Bakar As-siddiq (yang benar). Gelaran itu diberi kepadanya kerana dialah orang pertama yang 'membenarkan' dan mempercayai nabi. Dia sahabat pertama nabi yang menjadi sahabat seperjuangannya. Tatkala nabi hijrah ke Madinah, Abu Bakar lah yang menjadi teman seperjalanannya.Tatkala di gua thur, ketika sedang tidur, ada seekor ular keluar dari lubang ingin mematuk nabi,lantas Abu Bakar meletakkan tangannya pada lubang tersebut, menahan ular daripada keluar, aduh...peritnya Abu Bakar menahan patukan ular tersebut, sehingga meleleh airmatanya, tapi Abu Bakar tidak bersuara samabil mengetapkan giginya,kerana tidak mahu mengganggu nabi yang sedang tidur.Allah...indahnya bersahabat... Tatkala berlaku peperangan, Abu Bakar lah yang sentiasa berada di sisinya.Tatkala nabi sakit tenat, dialah yang ganti jadi Imam sembahyang. Dia lah sahabat yang sentiasa berdamping dengannya. Itulah dia seorang sahabat. Terima kasih sahabat2. ku Allahu yubaarikum kulluh!

Buat teman
Aku berdiri kerana adanya kamu di sisi
aku ke KUDQI, bersama teman2 di sini
melangkah tenang penuh berani
bersama teman aku beranikan diri
membongkar perjalanan ilmu ilahi
sungguh indah bekelana di sini
seuntai kenangan ku jadikan pedoman diri
kamu semua akan ku rindui
sehingga kita bertemu di akhirat nanti
pesanan nabi kita ingati
"bertemu dan berpisah kerana ilahi!!!!!!"
sekian. hehe...

"Ana bukan ahli PAS, ana ahli jemaah islam"

Monday, 20 July 2009 · 1 comments

"ana bukan ahli PAS, ana ahli jemaah islam".

alhmadulillah,ni 'post' yan pertama dari ana, hehe...belajar-belajar la..

ok,Ana begitu tertarik kata-kata yang diucapkan oleh sahabat ana dari Universiti Putra Malaysia (UPM),Dah dua tahun kata-kata ni,tapi ana masih simpannya sebagai pedoman untuk ana. Ia berguna sekali.Baik, dia asalnya dari keluarga UMNO.ahli keluarganya masih kekal dengan UMNO, tapi dia tidak lagi.Dia sudah memilih jalannya sendiri seperti ayat yang dia ucapkan di awal tadi. Dia mula telibat dengan jemaah islam ketika menuntut di UPM. Dia ikut serta dalam Jemaah Kampus. Ketika Itu dia mula memahami secara mendalam tentang PAS. Lantas setelah dia benar-benar yakin dengan hala tuju perjuangan PAS, timbullah satu pemahaman yang begitu ‘Konkrit’ utuh dalam dada dia. Muncul rasa kagum dalam hati ana.Baiklah mengapa begitu sekali dia mengeluarkan kata-kata begitu?, bagi ana ada sedikit 'sensitif' kalau tidak diperhatikan. Mulanya ana terpikir hairan, mengapa sampai begitu sekali? Bukankah menjadi ahli PAS sudah dikira ahli jemaah islam? Jemaah yang disebut oleh nabi Muhammad? Ana tidak terus bankang. Ana Tanya dia. Katanya tak semua ahli PAS, ahli jemaah islam. PULAK! Huh… bertambah hairan ana dibuatnya… bukan ke kita sepatutnya ‘mengiktiraf’ orang turut sama dalam perjuangan PAS sekalipun hanya memasang bendera? Baik, ana x terus bankang, ana tanya lagi, ana lebih suka mendengar. Setelah panjang lebar kami berbincang barulah ana dapat rasa lega. Ana setuju. Ana dapat ilmu baru. “Ana bukan ahli PAS, Ana ahli jemaah islam”. “ Tak semua ahli PAS,ahli jemaah islam”.

Baik,ana tidak mahu terus menerangkan secara panjang lebar tentang perkara ini. Tapi bagaimana pendapat sahabat-sahabat? Rasanya setuju ke pendapat dia? Baik, ana beri kebebasan kepada sahabat-sahabat beri pendapat. Sekian.

Hari ini langkahku bermula...

Friday, 17 July 2009 · 1 comments

salam, sudah sekian lama saya biarkan blog ni sunyi tanpa posting.. Maklum la..ana baru je tamat 'mengaji' di KUDQI. Kat rumah pulak bukannya ada internet..k, kali nie ana nak mulakan 'posting' yang banyak berkeliaran dalam benak kepala ana selama ni...terasa sepeti akal ni tak pernah kering ataupun berkurangannya idea. Malah semakin bertambah..demikian kurniaan tuhan kepada kita...